Kampania społeczna „wyrzucone.pl”

Problem bezdomności zwierząt to w dużym stopniu wynik nieodpowiedzialnych decyzji.
W Polsce od 10 lat gwałtownie rośnie liczba bezdomnych zwierząt. W 2015r. przekroczy 3 miliony niechcianych czworonogów. Obecnie w schroniskach znajduje się ich ponad 100 000. Liczba wyrzucanych zwierząt drastycznie zwiększa się w czasie wakacji. Często są to nieprzemyślane prezenty, kupione pod wpływem impulsu, oderwane od matki już w wieku pięciu tygodni, wyrzucone trafiają na ulicę.

Postanowiliśmy zaapelować do potencjalnych posiadaczy zwierząt o podejmowanie dojrzałych i przemyślanych decyzji.
Zmusić ich do refleksji i zastanowienia, uświadomić skalę problemu, wywołać reakcje, zachęcić do działania, rozpropagować przemyślane i odpowiedzialne decyzje związane z posiadaniem zwierząt.

Idea kreatywna
Niech każdy, kto myśli o zwierzaku, stanie przed tą decyzją, przemyśli ją i dosłownie poczuje jej konsekwencje, przekona się o jej odpowiedzialności i nieodwracalności… ale niech tych skutków nie ponoszą zwierzęta.

Ogłoszenia-zrywki
W feralnym dla zwierząt okresie wakacji rozwiesiliśmy w przestrzeni miejskiej niepozorne ogłoszenia-zrywki: „Myślisz o kotku? Myślisz o piesku?”.
Na odwrocie zrywek przechodnie czytali: „Właśnie decydujesz o losie zwierzaka. Pamiętaj, że twoja decyzja jest nieodwracalna” oraz adres: wyrzucone.pl
Po oderwaniu zrywki nie można już było nic zrobić, decyzja zapadła – można było schować i zabrać ze sobą, można było też wyrzucić… na szczęście to tylko kawałki papieru.

Strona www.wyrzucone.pl
Dzięki możliwości pobrania plakatów-ogłoszeń ze strony, osobistemu odbiorowi bądź wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, w krótkim czasie do akcji dołączyło ponad 3 000 wolontariuszy, którzy w całej Polsce rozwiesili ponad 16 000 plakatów. W ciągu kilku tygodni strona www.wyrzucone.pl doczekała się kilkudziesięciu tysięcy odsłon.

Odwiedzający stronę trafiali na wiele komunikatów, które mogły być dla nich zaskakujące czy wręcz wstrząsające:
„Porzucanie zwierząt jest przestępstwem. Uznawane jest za znęcanie się”;
„Nie ulegaj modzie. 5-tygodniowe zwierzęta są za małe na oderwanie od matki”;
„Polska jako jeden z nielicznych krajów Europy nie podpisała konwencji o ochronie zwierząt domowych”.

Facebook
Zwracaliśmy uwagę na cienie i blaski posiadania zwierząt, promując podejmowanie świadomych decyzji związanych z posiadaniem i opieką nad zwierzętami. Profil na Facebooku zgromadził w ciągu paru tygodni 23 000 aktywnych fanów, którzy z ogromnym zapałem udostępniali i komentowali nasze posty.

Akcję poparli m.in.: Robert Biedroń, Stanisław Soyka, Beata Sadowska, Stanisław Tym, Adam Wajrak, Kora i Kamil Sipowicz, Beata Pawlikowska, Agata Buzek, Kazimiera Szczuka, Maja Ostaszewska, Magdalena Cielecka, Rafał Mroczek, prof. Magdalena Środa, Dorota Sumińska, Dorota Warakomska, Joanna Krupa, Dawid Woliński.

YouTube
Na uruchomionym kanale internauci mogli obejrzeć krótkie filmiki przestrzegające przed podjęciem nieodpowiedzialnej i nieprzemyślanej decyzji.

Media o kampanii
O kampanii – a co ważniejsze – problemie, bezdomnych zwierząt w Polsce powiedziały najważniejsze stacje radiowe i telewizyjne poświęcając jej tak cenny, 15-minutowy czas antenowy (TVN24, Polsat News, TVP Info, Polskie Radio Trójka, Polskie Radio 24, MUZO.PL, Radio Eska, Tok FM, Radio Kraków, Radio RDC, Informacyjna Agencja Radiowa), portale informacyjne i branżowe (Newsweek.pl, Wyborcza.pl, SuperExpress.pl, Kocie Sprawy, Przyjaciel Pies), największe organizacje społeczne działające na rzecz zwierząt oraz domy kultury i przedszkola.

Dziękujemy wszystkim, którym los zwierząt nie jest obojętny.

wyrzucone.pl